شناسایی قابلیت ها و میزان اثر بخشی بازی های رایانه ای در آموزش دروس کارگاهی شهرسازی با تاکید بر نرم افزار سیم سیتی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی
- نویسنده فاطمه مشکی
- استاد راهنما ناصر برکپور مجید ادب
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
شهر ترکیب پیچیده¬ای از عوامل اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، زیست محیطی و... است، همین امر آموزش مفاهیم شهری و درک فرآیندهای شهری را با پیچیدگی بیشتری مواجه کرده است. استفاده از چند رسانه¬ای¬های آموزشی مانند نرم¬افزار سیم¬سیتی در کنار دیگر ابزارهای آموزشی که هم اکنون مورد استفاده قرار می¬گیرند می¬تواند در درک مفاهیم شهری مفید باشد. بازی سیم سیتی بازیکن را در نقش برنامه¬ریز شهر قرار داده و او را از طریق درگیر کردن با چالش¬های مختلف وادار به تفکر و تصمیم¬سازی کرده و از این طریق بطور ناخودآگاه آموزش¬های لازم را به دانشجو منتقل می کند، ولی آنچه اهمیت دارد استفاده صحیح و هدفمند از این نرم¬افزار است به همین منظور هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش بازی¬های آموزشی رایانه¬ای در آموزش دروس عملی و کارگاهی رشته شهرسازی می باشد. در این راستا پس از تعیین جایگاه نرم¬افزار سیم¬سیتی، شناسایی نرم¬افزارهای مرتبط با شهرسازی، قابلیت¬های آنها و بطور خاص قابلیت¬های سیم¬سیتی، پس از تعیین اهداف آموزشی، این بازی در کارگاه برنامه¬ریزی 2 به آزمون گذاشته شد. پس از جمع¬آوری شهرهای شبیه¬سازی شده دانشجویان و انجام مصاحبه، داده¬های جمع¬آوری شده توسط کدگذاری باز و محوری مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از تحقیق نشان می¬دهد که بازی سیم¬سیتی به دلیل محدودیت شبیه¬سازی رفتارهای انسانی نمی¬تواند شهرهایی با رویکرد شهر خلاق، آموزش دهنده، دوستدار کودک را شبیه سازی کند ولی در مقابل می تواند شهرهایی با رویکرد شهر سبز، شهر بدون¬کربن، شهر مبتنی بر حمل¬و¬نقل عمومی و شهر پیاده مدار را شبیه¬سازی کند و در خلال این شبیه¬سازی درک سیستم پویای شهر و تصمیمات بهم پیوسته نیروهای مختلف درگیر در شهر را برای بازیکن آسان¬تر کند، بعلاوه بازی سیم¬سیتی توانسته است در حیطه شناختی و عاطفی دانشجویان برنامه¬ریزی شهری دانشگاه هنر تهران اثر بخش باشد، البته میزان اثربخشی در مشارکت کنندگان مختلف متفاوت بوده است.
منابع مشابه
اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملنقش بازی های رایانه ای در آموزش ریاضیات
تحقیقات نشان میدهد استفاده از بازیهای مناسب و پر محتوا میتواند نقش بهسزایی در امر آموزش و یادگیری در تمام افراد و به خصوص در کودکان داشته باشد. به دلیل آنکه بازیها شامل تفریح بوده و فعالیتهای شامل تفریح نقش بزرگی در کسب مهارتهای مختلف برای درک و یادگیری موضوعات مختلف و حل مسائل مربوطه را دارند، می توان از آنها در آموزش استفاده کرد. با توجه به اهمیت ریاضیات در تمام مقاطع تحصیلی و مشکلات ...
متن کاملمقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure
کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...
متن کاملتطبیق موردی 9 بازی رایانه ای آموزشی با اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی های رایانه ای آموزشی
پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای بازیهای رایانهای آموزشی بر اساس اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی است. پرسشهای اساسی این پژوهش عبارتاند از: 1. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده بر اساس استانداردهای طراحی بازیهای رایانهای جدی ساختهشدهاند؟ 2. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده با عناصر و اصول عمومی طراحی بازی مطابقت دارد؟ روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری ای...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023